Шест фирми учредиха Българска асоциация за директен маркетинг

В Европа през 2005 г. този бизнес възлиза на 76.6 млрд. евро

През последните 4-5 години обемът на вложените в директен маркетинг средства нараства двойно на годишна база, а през 2006 г. броят на изпратените пратки, се е увеличил с над 300%, сочат данните на компаниите в бранша. Те обаче не разполагат с подробна статистика за абсолютното изражение на обемите. Числата бяха оповестени при учредяването на Българска асоциация за директен маркетинг (БАДМ) -организация, която си е поставила за цел да насърчава развитието на директния маркетинг и отдалечените продажби, както и да защитава интересите на фирмите от бранша. Учредители на асоциацията са четири агенции за директен маркетинг - "Марксман", "Мейлърс", "Форс директ" и "Хит мейл" и издателствата "РААБЕ България" и "Рийдърс дайджест" (които разчитат изцяло на директния маркетинг за предлагане на продуктите си).


"Сдружението ще функционира като форум за обмяна на информация, опит и знания между прилагащите директен маркетинг фирми и потребителите и ще поддържа свободна и конкурентоспособна среда за развитието на директния маркетинг в България", обясни председателят на БАДМ и управител на "Марксман" Йордан Кумчев. По думите му сред приоритетите на асоциацията са защитата на професионалните интереси на членовете и утвърждаването на положителния имидж на директния маркетинг, който в момента страда от липса на доверие.


Като конкретна стъпка в тази насока се предвижда създаването и приемането на етичен кодекс на бранша. "Браншът e достигнал до етапа от своето развитие, при който се осъзнава нуждата от вътрешна саморегулация, както и от кодекс за професионални норми в директния маркетинг, отдалечените продажби и работата с лични данни", обясни Кумчев. "Крайно време е да се сложи край на истерията около личните данни", допълни и Стефан Димитров, управител на "РААБЕ България".




От асоциацията си поставят още за задача да организират национални награди за демонстрация на професионализма и креативността в бранша. Друго направление е организирането на обучения за повишаване на професионалната квалификация и опит за специалистите по директен маркетинг.


Въпреки че 95.5% от българите смятат, че пазаруването чрез отдалечени продажби има бъдеще в България, 78.3% никога не са поръчвали стоки чрез директен маркетинг, сочат данни от проучване на агенция "Марксман". "Именно тези близо 80% ще се борим да превърнем в клиенти на директния маркетинг", заяви Кумчев.


Онези 18% от запитаните, които са отговорили, че често се доверяват на директния маркетинг, твърдят, че са най-склонни да поръчат по телефона книги и музикални дискове. По проценти продуктите, които потребителите са склонни да купуват чрез поръчка, са разпределени по следния начин: 66.8% биха купили книги, 62.8% - билети за концерти, театри, спортни събития и др., 23.3% - компютърна техника и периферни устройства, и 14% - козметика.



Директният маркетинг в Европа


През 2005 г. продажбите, съобщени от членовете на EMOTA (European Mail Order Trade Association - Европейската асоциация за отдалечени продажби), възлизат на 76.6 млрд. евро, което е увеличение с над 13% спрямо 2004 г. С най-бързи темпове се развиват онлайн продажбите, които в световен план за последните пет години са се увеличили три пъти, а в някои страни - до пет пъти. Тенденцията е интернет във все по-голяма степен да се превръща в доминиращ канал за осъществяване на директен маркетинг.